Ahad, 14 Oktober 2012

adat pengantin yg pelik

dapat menjadi sebuah momen indah dan penuh kebahagiaan yang menandai penyatuan dua insan. Uniknya, pernikahan seringkali dilangsungkan dengan berbagai adat.

Bahkan tak jarang di tengah kebahagiaan tersebut, pasangan harus melewati prosesi adat yang aneh dan irasional. Ada beberapa tradisi pernikahan yang dianggap paling aneh di dunia. Simak lima di antaranya berikut ini:

5. Menculik pengantin wanita di Roma





Kebanyakan malam pengantin dihabiskan dengan cara romantis tetapi tidak dengan adat pernikahan di Roma. Pengantin pria diharuskan 'menculik' pengantin wanitanya. Budaya ini kental pada kehidupan kaum gipsi Romawi. Bila seorang pria berhasil menculik seorang gadis dan menyembunyikannya selama dua-tiga hari, ia akan resmi menjadi istri.


4. Menikahi hewan di India



India tak asing dengan berbagai cerita takhayul, termasuk dalam pernikahan. Suku Santhal di India percaya, jika seorang bayi perempuan tumbuh gigi di bagian atas gusi terlebih dulu, itu sebuah pertanda ia akan dimakan harimau dalam waktu dekat. Karena itu, ia harus menikah dengan seekor anjing untuk menghapus pengaruh buruk tersebut.



Kisah ini dialami seorang anak usia sembilan tahun, Karnamoni Handsa, yang menikah dengan seekor anjing. Pernikahan ini dibuat meriah dan dihadiri 100 orang tamu. Setelah upacara pernikahan 'mengusir setan' selesai si gadis dapat menikah dengan pemuda manusia.


3. 'Menghitamkan' pengantin wanita di Skotlandia



Ada kebiasaan unik dalam adat pernikahan di Skotlandia. Saat pernikahan, pasangan pengantin memakan isi perut domba dan pengantin prianya memakai pakaian sejenis rok. Selanjutnya, pengantin pria, keluarga dan teman-teman akan menyirami pengantin wanita dengan telur mentah, air kotor, saus dan susu basi. Kebiasaan 'menghitamkan pengantin wanita' merupakan ritual pernikahan yang sangat tua yang dilakukan setelah ikrar pernikahan.


2. Pengantin wanita harus gemuk



Beda dengan standar kecantikan umumnya, di Mauritania wanita cantik adalah wanita berukuran besar. Bila seorang wanita akan menikah, mereka akan ditempatkan pada sebuah kampung yang disebut 'penampungan lemak' untuk 'menghilangkan' keriput dan lebih menarik.



Ritual 'Leblouh' dalam bahasa lokal mewajibkan gadis yang akan menikah menyantap segala macam makanan agar gemuk dengan cepat. Menu makanan harian terdiri dari dua kilogram daging dan lima galon susu unta tiap hari. Jika mereka memuntahkannya, petugas pengawas akan menyiksa mereka.

1. Pengantin dilarang buang hajat
5.jpg

Tradisi di semenanjung Kalimantan ini tak kalah aneh. Setelah ritual pernikahan yang membahagiakan, suku Tidung mewajibkan pasangan pengantin harus menunda membuang kotoran besar maupun kecil selama 72 jam atau sekitar tiga hari tiga malam. Sehingga, pasangan pengantin akan dibatasi makan dan minum dan diawasi agar tidak ke toilet. Jika menjalani ritual ini, pasangan akan menjalani pernikahan bahagia, dianugerahi anak yang banyak dan sehat.

Jumaat, 12 Oktober 2012

Aku terima Nikahnya

>Ku kesali diriku tuk menyayangi dirimu Kata-kata manismu buat aku percaya kamu Tak pernah sekalipun membelakangimu Sumpah janji setiaku hanya untuk hanya dirimu Mengapa kau berubah cobalah untuk setia Dan hanya pendam rasa tiada kasih tiada cinta Biarkan aku terus terluka biarkan tersiksa Sampai bila pun tiada gunanya Kau hanya kan mendamba Shalalalala biarkanlah Ter.. terus terluka Shalalalala biarkanlah Ter.. terus terluka

Ku kesali diriku tuk menyayangi dirimu Kata-kata manismu buat aku percaya kamu Tak pernah sekalipun membelakangimu Sumpah janji setiaku hanya untuk hanya dirimu Mengapa kau berubah cobalah untuk setia Dan hanya pendam rasa tiada kasih tiada cinta Biarkan aku terus terluka biarkan tersiksa Sampai bila pun tiada gunanya Kau hanya kan mendamba Shalalalala biarkanlah Ter.. terus terluka Shalalalala biarkanlah Ter.. terus terluka
Sambung Baca: http://anizyn.blogspot.com/2012/10/lirik-lagu-tema-ost-aku-terima-nikahnya.html#ixzz294A7LBFX

Khamis, 11 Oktober 2012

.Assalamualaikum ♥ Peacee Yo(!) ^_^v Lelaki juga manusia biasa yang punya hati dan perasaan . Diakui mereka jarang merajuk dan sentiasa menerima kerenah anda seadanya . Kan ? Tetapi bila kerenah anda melampaui batas , mereka mula berjauh hati . Jangan abaikan perasaan mereka . Ambil tahu apa yang anda perlu lakukan untuk memujuk hati si dia yang sedang rajuk. Beri masa bersendirian Apabila lelaki kesayangan anda merajuk , mereka memerlukan masa untuk menenangkan fikiran. Jangan sangka perselisihan faham antara kalian hanya memberi kesan kepada anda sahaja. Kebiasaannya, mereka lebih banyak mendiamkan diri. Jangan diganggu dan beri mereka peluang untuk berehat daripada bebelan anda. Sentiasa beri sokongan Bila lelaki melayan rajuk, mereka tidak mengendahkan anda sebagai tanda protes. Jika dia sedang menonton rancangan televisyen kegemarannya, duduk dan temannya tanpa berbicara sepatah pun. Walau tiada komunikasi antara anda, dia tahu anda tetap kekal di sisi walau apa juga berlaku. Jangan tanya perasaannya Elak bertanya apa yang dia rasa kerana anda tahu dia sedang marah dan merajuk. Jangan buat si dia rasa jengkel dengan sikap sambil lewa anda. Buang ego wanitamu Bukan lelaki sahaja mempunyai ego, wanita juga punya rasa angkuh yang sama. Namun, tidak salah sekali sekala anda buang rasa itu demi si dia tersayang. Jika terlalu lama rajuknya, ucapkan maaf dan kucup mesra tangannya. (bagi yang berumahtangga) . Bertolak ansur itu kunci kejayaan sesebuah hubungan. Buat kejutan sempurna Jika wanita merajuk, lelaki sering menghadiahkan jambangan bunga bagi merawat hati nan lara. Apa kata anda lakukan perkara yang sama. Hadiahkannya coklat atau undang makan malam romantis dengan hidangan yang dimasak khas untuk si dia. Tahu masa yang tepat Sebaik sahaja berjaya mendapatkan senyumannya kembali, duduk berbincang dalam keadaan yang tenang mengenai perselisihan faham tersebut. Jangan biarkan persoalan dibiarkan tergantung begitu sahaja. Berbincang dengan baik dan cuba selesaikan masalah bersama-sama. p/s : Susah sebenarnya nak pujuk lelaki yang kuat merajuk ni . Sabar je lahh . haha !

MAJLIS PERTUNANGAN 22/6/2012

Terdapat ralat dalam alat ini